Piratpartiet vill avskaffa ”tittförbudet” gällande barnpornografi

Den 1:a juni 2010 skärptes lagstiftningen kring barnpornografi, tidigare hade det endast varit förbjudet att sälja, köpa och inneha barnpornografi. Vilket i praktiken innebar att det var fullt lagligt att via webbkamera titta på barn i sexuell kontext eller att besöka utländska hemsidor som tillhandahöll barnpornografiskt material. En situation som inte var hållbar och lagtexten skrevs om, något som Piratpartiet inte ansåg vara en bra lösning. De gick istället ut med att man skulle tillåta innehav av barnpornografi samt att det sk. ”tittförbudet” skulle rivas upp med hänvisning till informationsfriheten. Det utspelet fick man senare backa från och man skrev om sina valmanifest till att ”enbart” arbeta mot att riva upp ”tittförbudet”. Mer om deras politiska ställningstagande här.

Men inte att titta på?

– Nej, det är en väldigt kraftig inskränkning i informationsfriheten som slår mycket mera fel än rätt.

Idag den 5:e maj 2012 står Piratpartiet fortfarande fast vid att det sk. ”tittförbudet” måste rivas upp, vilket i praktiken innebär att samtliga pedofiler får fri- och laglig rätt till obegränsade mängder barnpornografi så länge de besöker hemsidor utanför Sverige och om de inte lagrar någon data i internetcachen. De skulle alltså helt fritt kunna surfa runt på hemsidor med stora mängder barnpornografi utan att riskera att lagföras, det är en utveckling vi i nätverket inte kan acceptera och som vi kommer att motarbeta det grövsta. Därför ber vi nu er att bedriva påtryckningar eller helt enkelt bojkotta Piratpartiet fram tills dess att de har omvärderat sin ställning i frågan.

Internet skall givetvis hållas fritt in i det längsta, men inte på bekostnad av de svagaste i samhället – våra barn. Och tolka nu inte vår text som om vi anser att hela Piratpartiet består av en samling pedofiler för det anser vi INTE. Vi tror istället att de i sin iver för ett friare internet har svävat iväg och inte insett vad konsekvenserna av sina handlingar skulle bli.

16 reaktioner till “Piratpartiet vill avskaffa ”tittförbudet” gällande barnpornografi

  • 5 maj, 2012 kl. 15:33
    Permalink

    Håller helt med och kommer dela med mig av detta! :O fyfan!

    Svar
  • 5 maj, 2012 kl. 16:26
    Permalink

    Piratpartiet är ett gäng pedofiler,,som omedelebart ska avskaffas som parti,,eller ännu bättre avliva dom jävlarna,,

    Svar
  • 5 maj, 2012 kl. 16:27
    Permalink

    Jasså du surfar på barnporr du, eller så har du gått på propaganda som utnyttjar dig i syfte att skapa opinion för skapande av en lucka i lagen för införande av förhandcensur, som sedan kan användas tämligen godtyckligt. Något vi redan sett prov på. Själv har jag aldrig någonsin stött på barnporr trots en internetnärvaro sedan 1995 ungefär. Skulle jag däremot stöta på något sådant, så är inte min knävecksreaktion att i första hand hindra andra från att se eländet. Tvärt om skulle jag skricka högt ”Titta här!” med vidhängd önskan om hjälp att få stopp på personerna bakom och få bort det. Att ta mitt ansvar och uppmärksamma myndigheterna så att svinen kan sättas bakom lås och bom och därmed använda deras egna dokumentation av de sexuella övergreppen. Att bara sopa problemet under mattan så att det inte syns, vilket tittförbudet innebär, är näppeligen konstruktivt och handlar snarast om moralpanik och ett försök att bekvämt dämpa det egna obehaget. Jag vill lagföra och radera, inte bekvämt nöja mig med ett tittförbud som mycket enkelt gås runt av de sjuka svinen. Det gås runt på precis samma sätt och med samma teknik som låter dissidenter komma till tals även inifrån diktaturer. Snälla, ropa inte efter sådant som slänger ut babyn med badvattnet!

    Svar
    • 11 maj, 2012 kl. 14:52
      Permalink

      Du har en poäng i det du skriver, men håller inte med i alla delarna.
      Även om problemet ursprungligen ligger i de som tillverkar materialet, så är även möjligheten att kunna titta på det orsak till problemet.

      Om de kan hitta barnporr och får titta, så kommer tillfrågan av barnporren kunna öka. Och kan göra att alt fler börjar kolla på det…

      Men sen finns det ju faktiskt en grupp poliser som håller på med just det du beskriver.(de ska även vara tvungna att prata med en psykolog med jämna mellanrum för de psykiska påfrestningarna det medför) Att de går igenom sånt material för att kunna identifiera barnen och förövaren för att sätta bakom lås och bom.

      Vilket lär fortsätta även om förbud kommer, men att det inte ska gå för vanliga medborgare.

      Svar
  • 5 maj, 2012 kl. 16:41
    Permalink

    Ja, när jag tänker efter närmare så skulle nog en av de effektivaste metoderna för att få stopp på den sortens sexförbrytare ni talar om, vara en begäran till alla sökmotorer som t.ex Google och Yahoo att faktiskt göra precis tvärt om. Att vikta upp sökresultaten så att folk faktiskt ser det, allmänheten är nämligen den bäste detektiven även på nätet, troligtvis en ännu bättre och det ni kämpar emot är något som människor i exakt hela världen tycker mycket illa om. ”With enough eyballs any bug becomes shallow” Det är en devis som alla mer kunniga på nätet förstår den enorma vidden av på nätet.

    Svar
    • 5 maj, 2012 kl. 17:10
      Permalink

      Är det därför utredningen som leddes av experter inom området kom fram till att ett sk. ”tittförbud” är den bästa lösningen. Bra, då vet vi… De har fel och du har rätt i egenskap av självutnämnd expert.

      Svar
  • 5 maj, 2012 kl. 18:59
    Permalink

    @stålnacke
    Du skrev: ”
    Jasså du surfar på barnporr du, eller så har du gått på propaganda som utnyttjar dig i syfte att skapa opinion för skapande av en lucka i lagen för införande av förhandcensur, som sedan kan användas tämligen godtyckligt.”

    Jag: Det är inte propaganda att vara emot barnporr, däremot är det propaganda att använda ”akta dig för storebror” argument för att TILLÅTA barnporr.

    Du skrev: Något vi redan sett prov på. Själv har jag aldrig någonsin stött på barnporr trots en internetnärvaro sedan 1995 ungefär. Skulle jag däremot stöta på något sådant, så är inte min knävecksreaktion att i första hand hindra andra från att se eländet. Tvärt om skulle jag skricka högt ”Titta här!” med vidhängd önskan om hjälp att få stopp på personerna bakom och få bort det. Att ta mitt ansvar och uppmärksamma myndigheterna så att svinen kan sättas bakom lås och bom och därmed använda deras egna dokumentation av de sexuella övergreppen”

    Jag: Inte särskilt begåvat att använda dig själv som norm för vad som är vanligt och icke vanligt förekommande på nätet. Jag kan försäkra dig om att vanliga människor som stött på barnporr på nätet, dvs bilder på barn som blir våldtagna inte bara reagerar med knävecken. Dom reagerar med hela kroppen med både sorg, ilska, avsky och hat mot dom som våldtar och sedan exponerar barnvåldtäkterna för andra pedofiler.

    Du skrev: Att bara sopa problemet under mattan så att det inte syns, vilket tittförbudet innebär, är näppeligen konstruktivt och handlar snarast om moralpanik och ett försök att bekvämt dämpa det egna obehaget”

    Jag: För att vara en som påstår att det är propaganda att vara emot barnporr använder du dig själv av lätt igenkänlig sådan. Du använder nämligen extrem liberalers och pedofilers favorit uttryck: moralpanik för att beskriva ett av dom värsta brott som finns mot barn.

    Du skrev: Jag vill lagföra och radera, inte bekvämt nöja mig med ett tittförbud som mycket enkelt gås runt av de sjuka svinen. Det gås runt på precis samma sätt och med samma teknik som låter dissidenter komma till tals även inifrån diktaturer. Snälla, ropa inte efter sådant som slänger ut babyn med badvattnet!”

    Jag: Du vill lagföra och radera skriver du, men till skillnad mot resten av samhället så vill sådana som du inte FÖREBYGGA sexuell exponering av barn. Det du säger är att rättssamhället ska sitta och vänta på att barn blir våldtagna, fotade och sexuellt exponerade på nätet för andra pedofiler och att rättssystemet inte ska ingripa förrän en pedofil kommer över våldtäktsmaterialet på barn.
    Din inställning avslöjar dig!

    Svar
    • 5 maj, 2012 kl. 22:36
      Permalink

      Ja, lagföra folk som förgriper sig på barn och _radera_ sådant de sprider på nätet, inte sopa det under mattan.

      Svar
  • 6 maj, 2012 kl. 02:34
    Permalink

    Om jag stöter på barnporr någonstans så begår jag ju automatiskt ett brott via ”tittlagen”, så om jag vill anmäla skiten så måste jag på samma gång bekänna mig som en brottsling i så fall, för om jag inte sett skiten så har jag ju inte tillräckliga skäl för att anmäla att jag upptäckt barnporr.

    Hur hjälper det barnen att de som vill hjälpa till att sätta dit de som utnyttjar barnen, betraktas som brottslingar enligt lagen när de upptäckte bilderna och därmed kanske drar sig för att anmäla skiten?

    En annan sak PP vill förändra är att tecknade mangabilder idag kan räknas som barnporr. Där finns det inget barn som är drabbat så det är helt rätt tänkt av PP att polisens resurser inte slösas bort på att jaga fiktion.

    Målet måste vara att få slut på övergreppen på de RIKTIGA barnen!

    Svar
  • 6 maj, 2012 kl. 17:59
    Permalink

    Om två sjuttonåringar har frivillig sex (vilket är tillåtet enligt Svensk lag) och samtidigt fotar detta så bryter de mot barnporrlagen om de tittar på bilderna, ja de åker ju dit för innehav också. Även om personerna är över 18år kan det klassas som barnporr om personerna ser ut att vara under 18år. Det verkar som att bilder anses vara värre än verkligheten.

    Svar
    • 25 juli, 2012 kl. 14:02
      Permalink

      Nej det där stämmer inte.Man är byxmyndig vid 15 år så det räknas inte som barnporr om dom är över 15 år.

      Svar
      • 15 mars, 2013 kl. 17:24
        Permalink

        Felaktigt påstående, så länge barnet i den sexuella bilden eller filmen är under 18 år så räknas det juridiskt till barnpornografibrott.

        Svar
  • 9 maj, 2012 kl. 20:53
    Permalink

    Men för h….. Kan ni inte försöka förstå vad PP menar med sitt uttalande?

    ”det är en väldigt kraftig inskränkning i informationsfriheten som slår mycket mera fel än rätt”

    ”SOM SLÅR MYCKET MERA FEL ÄN RÄTT”

    Hur många barn skyddas av att det är olagligt att titta? Noll. De som vill ser till att anonymisera sig och kryptera sina hårddiskar, medan de oskyldiga som ser skiten och vill anmäla inte vågar eftersom de ju har begått ett brott!

    Det drabbar oskyldiga, om man av misstag får upp barnporr, och med
    Sveriges breda definition (tecknat etc.) så är det inte alls så svårt som en del vill få det att framstå som.

    Man kommer inte att våga surfa på sajter som möjligtvis skulle kunna innehålla en tumnagel med ett hentai-klipp där karaktärerna ser lite för unga ut… Det är, som sagt, ”en väldigt kraftig inskränkning i informationsfriheten ”.

    Men, den här kommentaren kommer väl att försvinna, eftersom den inte stämmer överens med er världsbild…

    Svar
  • 10 maj, 2012 kl. 16:28
    Permalink

    Tittförbudet gäller det bara på dataskärm? Jag menar om någon limmar upp barnporr affischer på offentliga anslagstavlor så kan man ju sätta dit alla som ser affischen. Kanske svårt att bevisa att personen verkligen tittade.

    Svar
    • 10 maj, 2012 kl. 16:59
      Permalink

      Nej, det gäller även om du tex tatuerar in en sexig mangabild på dig själv som någon kan anse ha en ålder under 18 år. Det är ju bara en fiktiv bild så den har givetvis ingen riktig ålder, men om någon kan fantisera att den tecknade figuren är under 18 år, så är det barnporr, och varje person som tittar på din tatuering bryter mot tittförbudet.

      Det är givetvis totalt jävla vansinnigt och PP är det enda parti som erkänner att det är vansinnigt.

      Svar
      • 10 maj, 2012 kl. 17:41
        Permalink

        Det blir ju svårt för polisen att beslagta tatueringen och hindra vidare spridning, ska de skära bort den eller tatuera över den? Gäller ju även swastika tatueringar vilket ju är hets mot folkgrupp enligt lagen. Är det någon som har åtalats för hets mot folkgrupp på grund av en tatuering?

        Svar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *